Sunday, February 22, 2015

#confession 1/15

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sedar tak sedar, dah 7 tahun ak jadi blogger.acah-acah blogger.haha

Sebelum tu, fuhh..fuhh...bagi aku tiup habuk dulu.
Hidup lagi blog nih.mati enggak mahu..hidup amatlah segan..

menyorot kembali macam mana aku boleh jadi blogger.aku pun tak tau..masa tuh tahun 2 kat U.
Tengok member sebatch banyak buat blog..so aku acah-acah nak jadi penulis ala-ala tongkat warrant.
semangat berkobar-kobar habaq hang..tapi tuh dulu..

lepas 7 tahun baru aku rasa nak jengah balik..jangankan tongkat warrant..nak tulis pantun dua kerat pun aku malas.

7 tahun sangat lama.banyak perubahan dalam life aku.dalam sesetengah hal mematangkan aku.dan dalam setengah hal aku masih keliru..kehidupan akan sentiasa penuh dengan pembelajaran yang menyeronokkan, kesukaran, kegembiraan dan sebagainya.

dari budak U kepada suami seorang isteri yang cantik.
dari anak abah kepada bakal menjadi abah.insyaAllah.
maka nikmat Tuhan mu yang manakah yang kamu dustakan Luqman?

sekarang aku berkerja dengan agensi X.
tempat ketiga aku bekerja.
semoga Tuhan melimpahkan aku rezeki yang diberkati dengan rahmatNya yang Maha Tinggi.


malam nih aku stay up.lepas berduka tengok team bola aku kalah.haha.
aku sambung nak buat kerja yang kena hantar dalam cuti.
Sedih betul kerja bawak ke cuti.

pe lagi..kena start buat kerja sebelum hanyut.



Wednesday, February 19, 2014

Menerobos Sempadan Diri [1]

Assalamualaikum.

2014 dikatakan tahun yang makin mencabar bagi setiap insan.
tatkala kita di fasa-fasa akhir dunia sama ada sedar atau tidak.
sebagai orang Islam, mau tanya diri, apakah iman didada sudah mencukupi.
sebagai hamba kepada Nya, mesti  dihitung apakah Cinta kepadaNya hanya sekadar mainan bibir 
atau selayaknya yang perlu dilakukan oleh seorang hamba.

monolog.

sungguh kadang aku bingung.
suasana tidak sihat disekeliling peradaban manusia tika ini.
hanya di IC sahaja Islam.
aku pun sama.masih jauh dari Islam yang dibawa susah payah oleh junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w
Islamkah aku jika masih buat apa yang dilarang , meninggalkan apa yang disuruh.
Islamkah aku jika masih terjebak dengan pinjaman riba.
Islamkah aku jika masih ingkar dengan ibu bapa.
Islamkah aku jika masih ada hasad terhadap manusia yang lain.
Islamkah aku jika gagal mengucapkan syukur padaNya tatkala selesai menjamah rezeki yang diberi olehNya
Islamkah aku jika masih gagal tutup aurat.

Tunjukkan aku jalan yang lurus ya Allah.jalan orang yang Engkau berikan nikmat.Bukan jalan orang yang sesat dan bukan jalan orang yang Engkau murkai.

Tuhanku, disana syiah, disini wahabi, sunni, tabligh.
disitu murtad, atheis,
Inikah zamannya yang disebut oleh nabiMu.
tentang Islam yang berpecah belah.
aku melihat ulama tak pernah endah.yang mengampu, menjaga perut sendiri ramai.
aku melihat ramai ulamak jadian, mudahnya mereka mengkafirkan ulama-ulama yang terdahulu, mudahnya mereka mencela sahabat-sahabat nabiMu yang telah tiada.
Aku berlindung denganMu dari segala keburukan tersebut

Nabi sampaikan, zaman sekarang zaman kerajaan yang menyombong.
mereka orang politik, katanya berjuang demi rakyat.
tapi kantungnya penuh sedangkan rakyat mengais seharian.
mereka itu sang penguasa, ditahan yang lemah atas alasan melanggar hukum.
Sungguh aku meyakini hukumMu sangat adil.
jadi atas pegangan apa mereka menganiaya yang lemah

wahai Tuhanku.
Telah diperingatkan oleh nabiMu tentang fitnah yang paling dahsyat untuk umat akhir zaman.
iaitu fitnah sang dajjal.
waima telah diperingatkan dari zaman nabi nuh a.s
aku melihat umat tak peduli.mereka tidak endah.cerita didengar bak kisah penglipurlara
aku berserah diri kepadaMu.bantulah aku dalam menjaga keimanan ku kepadaMu.
selamatkan lah aku, keluargaku, dan umat Islam yang lain


banyak dosa aku.
tak tertanggung.
syukur padamu Tuhan, masih ada titik-titik rasa insaf.
Engkau masih anugerahkan rasa ini.
masih punya rasa mahu menjadi lebih baik
punya niat mahu dapatkan husnul khatimah
punya cita ingin menjadi anak yang soleh.
Ya Allah.Engkau anugerahkanlah juga rasa ini kepada kawan-kawan ku.
yang masih leka dengan belaian dunia.

Keampunan-Mu lagi luas dari murkaMu
ampunkan aku ya Allah atas segala kelalaian ku.
matikan aku dalam husnul khatimah nanti.

Ya Allah, tolonglah aku untuk berdzikir pada-Mu, bersyukur pada-Mu, dan memperbagus ibadah pada-Mu].” (HR. Abu Daud)

Thursday, November 14, 2013

rezeki yang halal dan haram

Assalamualaikum w.b.t

Claim lebih..curi tulang..
Pakai Line Tenet tuk peribadi..
Promote side income time keje..
Kerja yang tidak sempurna seperti yang diupah...
Makan duit projek...
Pau duit kontraktor... 

Tuh antara yang sering berlaku dalam hidup kita.
antara tuntutan hawa nafsu..cita-cita dunia.


 

Marilah kita mendengar dan memahami serta beramal dengan petunjuk Allah SWT di dalam al-Quran berkaitan rezeki yang dikurniakan kepada kita di dunia ini berdasarkan Firman Allah : "Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya." (Al-Baqarah: 172)

Yang dimaksudkan dengan memakan rezeki yang halal ialah mengambil manfaat daripada rezeki yang diberikan oleh Allah SWT, bukan sahaja dalam soal makan, minum, pakaian, tempat tinggal termasuk juga kenderaan yang digunakan.Semua perkara yang digunakan itu mestilah diambil daripada rezeki halal dan diizinkan oleh Allah SWT. Dengan lain pengertian, bukan sahaja rezeki itu daripada bahan-bahan halal tetapi perlu memastikan daripada sumber-sumber halal dan dimanfaatkan dengan cara yang diizinkan oleh Allah SWT.

Perkara ini dijelaskan oleh sabda Rasulullah s.a.w. : Daripada Abu Hurairah r.a., katanya: "Sabda Rasulullah s.a.w: Wahai manusia! Sesungguhnya Allah SWT itu baik, Dia tidak menerima melainkan yang baik. Allah memerintah orang-orang yang beriman sahaja dengan apa yang diperintahkan kepada rasul-Nya.

Firman Allah SWT: "Wahai rasul-rasul, makanlah kamu daripada yang baik lagi halal dan beramallah kamu dengan amal yang soleh, sesungguhnya Aku amat mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Mukminun: 51).

Dan firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman, makanlah kamu yang halal yang Aku rezekikan kepada kamu." (Al-Baqarah: 172).

Kemudian Rasulullah s.a.w menceritakan seorang lelaki yang terlalu banyak musafirnya sehingga kusut masai rambutnya, berdebu pakaiannya. Lelaki itu berdoa kepada Allah: "Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku, padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan sejak kecil lagi dia diberi makan dengan makanan yang haram, maka bagaimana Allah akan memperkenankan doanya?" (Riwayat Muslim)

Ini menunjukkan perkara yang halal sangat mempengaruhi kehidupan di dunia ini dan hubungan dengan Allah SWT dari kehidupan dunia sampai akhirat.

Bukan sahaja dimasukkan ke dalam syurga bagi mereka yang mengambil dan menggunakan yang halal dan dimasukkan ke dalam neraka bagi mereka yang menggunakan yang haram, bahkan mereka akan menjalani kehidupan dunia dalam keadaan yang tidak berkat serta mendapat kutukan Allah.

Yang dimaksudkan mengambil yang haram itu ialah mengambil harta dengan cara yang tidak diizin oleh Allah sama ada mencuri, merompak, menyamun, menipu, rasuah dan lain-lain lagi, termasuk mengambil harta sesama manusia dengan cara yang tidak diizinkan oleh syarak.

Itulah perkara-perkara yang haram yang dinyatakan oleh Allah SWT, bukan sahaja mengambil makanan dengan cara mencuri adalah haram di sisi Allah sepertimana meminum arak.

Maka begitu juga mengambil barang milik orang lain dengan cara yang tidak betul, termasuk juga menggunakan kenderaan dan rumah dengam sumber yang haram, termasuk juga tanah-tanah yang diambil, duit yang diambil dengan cara yang tidak halal, membahagi harta pusaka dengan cara yang tidak betul, semua yang diambil adalah haram di sisi Allah dan diberi amaran keras oleh Rasulullah s.a.w.

Amaran oleh Allah SWT kepada mereka yang memakan makanan yang haram, makanan yang diambil dengan harta yang haram, minuman yang haram atau minuman yang dibeli dengan harta yang haram, semuanya itu akan menjadi umpan api neraka dalam perut mereka.

Termasuklah mereka yang memakai pakaian dengan cara dan gaya yang haram juga akan menjadi umpan api neraka kepadanya pada hari kiamat.

Begitu juga kepada mereka yang mengambil tanah orang lain dengan cara yang haram. Ini bukannya satu perkara yang boleh dipermain-mainkan, termasuklah mereka yang cerdik pandai dan bijak, mencari rezeki secara rasuah.

Sabda Rasulullah s.a.w. "Allah melaknat orang yang memberi rasuah dan orang yang menerimanya."

Dalam hadis yang lain, sabda Rasulullah s.a.w : "Orang yang memberi rasuah dan menerima rasuah semuanya di dalam neraka."

Begitulah amaran yang keras daripada Nabi s.a.w. Rasuah bukan sahaja untuk mendapat sesuatu tetapi termasuklah untuk mendapat pengaruh seperti melantik pemimpin-pemimpin melalui rasuah sebagaimana yang dilakukan oleh kaum Bani Izrail yang memilih pemimpin-pemimpin yang memberi rasuah kepada mereka. Maka pemimpin itu akan bersama dengan para pengikutnya di dalam neraka pada hari kiamat.

Mereka mengambil apa sahaja dengan tidak mengikut petunjuk daripada Allah SWT tetapi mengikut selera hawa nafsunya. Marilah kita menyelamatkan diri kita dengan agama.

Firman Allah : "Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa padahal kamu mengetahui (salahnya). (Al-Baqarah: 188).

Marilah kita berpegang dengan petunjuk yang ditunjukkan oleh Allah serta petunjuk yang dibawa oleh Nabi kita Muhammad s.a.w. terutamanya pada zaman manusia yang mabuk dengan keduniaan, kemewahan Allah SWT telah berfirman :"Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi untuk menjalankan urusan-urusan masing-masing dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak dalam segala keadaan, supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)." Surah Al Jumu'ah Ayat 10.

Seberapa banyak pun rezeki yang kita cari dan perolehi di dunia ini tidaklah menjadi larangan di dalam Islam asalkan jangan sampai mencuaikan perintah Allah SWT dan melanggar larangan-larangan Allah SWT.Rezeki kita itu sebenarnya adalah hak Allah SWT dan Allah Taala Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang sahajalah yang mengurniakan rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya mengikut aturan yang telah ditetapkan. Oleh itu, seseorang yang mencari rezeki itu hendaklah berniat untuk memelihara agamanya untuk mencukupi dirinya supaya tidak meminta-minta kepada orang lain dan untuk mendapatkan rezeki ahli rumah tangganya kemudian jika ada lebih disedekahkan pula kepada orang-orang yang berhajat.

Semua bidang pekerjaan yang kita ceburi di dunia ini sama ada kita berkhidmat dengan kerajaan mahupun swasta atau sebagai peniaga, petani, nelayan, buruh dan sebagainya hendaknya memastikan bahawa rezeki yang kita dapatkan itu betul-betul halal dan tidak menyimpang dari landasan hukum Islam yang sebenarnya, seperti tidak ada penipuan, penindasan, rampasan, khianat, riba, rasuah dan sebagainya.

Rasulullah s.a.w telah bersabda dalam sebuah hadis Baginda yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari yang bermaksud: "Dari Abi Hurairah ra telah berkata ia: Nabi saw bersabda Akan ada suatu zaman pada umat manusia yang seseorang itu tidak lagi mempedulikan apa yang diambilnya (rezeki yang diterima olehnya) apakah dari yang halal atau dari yang haram."

Setiap rezeki yang kita perolehi dari jalan yang salah ataupun bercampur antara yang halal dengan yang haram akan memberi kesan yang tidak baik, baik pada diri kita sendiri, keluarga, masyarakat mahupun kita dengan Allah SWT.

Ini jelas digambarkan dalam hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: "Dari Ibnu Umar ra katanya: Barang siapa yang membeli pakaian dengan harga sepuluh dirham, satu dirham di antaranya wang yang haram, maka Allah Taala tidak akan menerima salatnya selama pakaian itu masih dipakainya. Kemudian Ibnu Umar memasukkan kedua jarinya ke dalam dua telinganya, lalu berkata: Biarkanlah telinga ini tuli kalau tidak mahu mendengarkan kata-kata dari Nabi saw ini." (Hadis riwayat dari Imam Al-Bukhari).

Kita wajiblah berhati-hati dalam mencari dan mendapatkan rezeki, apalah gunanya kita mempunyai kekayaan di dunia ini tetapi segala ibadat dan amal bakti kita kepada Allah SWT tidak diredai-Nya, disebabkan kita terlalu rakus di dalam mencari harta hingga mencampur-adukkan antara yang hak dan yang batil. Nauzubillah Minzalik.

Semasa Sayidina Abu Bakar ra menjadi khalifah pernah terjadi suatu peristiwa terhadap dirinya yang boleh dijadikan iktibar dan panduan kepada kita selaku hamba Allah yang sangat daif ini, iaitu ketika Sayidina Abu Bakar ra makan suatu makanan, lalu hambanya memberitahu bahawa makanan yang dimakannya itu adalah hasil yang diterimanya daripada pekerjaannya sebagai tukang tilik, sebelum dia masuk Islam. Lantas Sayidina Abu Bakar ra mengeluarkan makanan tersebut seberapa yang boleh hinggakan memuntahkan semua makanan yang ada di dalam perutnya, lalu ditegur, mengapa Sayidina Abu Bakar ra sanggup berusaha mengeluarkan makanan tersebut, Sayidina Abu Bakar berkata bahawa dia pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Badan yang tumbuh subur dengan makanan yang haram pasti akan merasai api Neraka. Oleh kerana itu aku memaksa makanan itu keluar, takut kalau-kalau ia menyuburkan badanku. Begitulah kisahnya tentang Sayidina Abu Bakar yang sangat teliti tentang halal haramnya rezeki yang dimakannya.

Oleh yang demikian wahai kaum Muslimin sekalian selaku pengguna dan juga peniaga dan sebagainya, kita hendaklah berhati-hati dalam mencari rezeki ini, jangan sampai kita tercebur kepada perkara yang haram seperti memakan makanan yang haram ataupun menjual barang-barang yang haram dan diragukan kehalalannya.

Hindarkanlah diri kita dari memakan makanan yang haram itu kerana orang yang memakan makanan yang haram itu api Neraka lebih utama baginya sebagaimana sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: "Tidak akan memasuki Syurga, daging yang tumbuh daripada yang haram, api Neraka lebih utama baginya." (Riwayat Al-Imam Ahmad).

Firman Allah SWT : "Oleh itu, makanlah wahai orang-orang yang beriman dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik dan bersyukurlah, jika benar kamu hanya menyembah-Nya semata-mata." Surah An-Nahl Ayat 114 




Ampunkan aku Allah..andai ada daging ku tumbuih dari sumber yang haram dan syubhah :(

Sunday, June 23, 2013

zikir taubat nasuha

Assalamualaikum...

Aku sentiasa hidup dalam dosa..
setiap hari setiap masa...
 dosa dengan Tuhan .dengan Rasul, dengan ibu bapa, dengan ahli keluarga dan umat Islam..
Ampunkan aku ya Allah...
Ampunkan aku...


Astaghfirullah Rabbal Barroya
(Ampunilah Hamba Ya Allah Maha Penerima Taubat)

Astaghfirullah Minal khotoya.
(Ampunilah Hamba Ya Allah Daripada Segala Dosa)
...4X

Rabbi zidni 'ilman naa fi'a
(Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna)

Wa wa fiqni 'amalam maqbula
(Dan berikanlah aku amalan yang dimakbulkan)

Wa Wa habli rizqan waasi'a
(Dan kurniakan kepadaku rezeki yang meluas)

Wa tub 'alaia taubatan nasuha 2X
(Dan perkenankan taubatku dengan taubat nasuha)

Astaghfirullah Rabbal Barroya
(Ampunilah Hamba Ya Allah Maha Penerima Taubat)

Astaghfirullah Minal khotoya.
(Ampunilah Hamba Ya Allah Daripada Segala Dosa) 



Wednesday, June 19, 2013

Umrah

Assalamualaikum dan salam sejahtera terhadap semua makhluk Allah.
Dialah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Lembut terhadap setiap hambaNya.
Tiada Tuhan yang selayaknya disembah melainkan Allah

Alhamdulillah..kami sekeluarga (kecuali adikku 2 orang) telah selamat mengerjakan Umrah terhadap tempat yang paling suci diatas muka bumi, tempat lahirnya kecintaan kita Muhammad Rasulullah..

Selepas balik..sudah pun genap sebulan dari tarikh aku sampai disana.
Alangkah ruginya jika aku tidak mencatatkan pengalaman aku.
jika tidak dibaca orang pun ( aku tidak jangka ada pun yang baca blog nih) , sekurangnya apabila aku rindu kat Baitullah....aku akan baca sendiri..
*senyum..

InshaaAllah.

Ya Allah.Permudahkan usaha aku.

Kembali

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Telah lama blog ini aku tinggalkan tanpa sebarang nukilan.
Bosan? Tidak.
Cuma aku cuba memerhati kehidupan dunia ini dari sudut berbeza.
Ya.aku juga sama dengan mereka.
alpa.lupa.lalai.malah menyimpang dari fitrah.
namun Allah Maha Penyayang. Dia tunjukkan tanda-tanda kebesarannya .
Bukan sedikit, tetapi amat banyak bagi orang-orang yang mahu berfikir.
Dia mahukan hamba-hambaNya memerhatikan kebesaranNya.
Untuk berubah bukan mudah , segerombolan syaitan bersama para-para jeneralnya akan menyelubungi segenap molekul darah dalam diri tatkala didalam hati telah terdetik niat untuk berubah.
ya, apabila terdetik sahaja.
maka sebab itu iman kita ada turun naik.
sebab itu kita tewas.

namun harus diingat, Allah sangat kasihkan  hamba-hambanya.
pintu taubat sentiasa dibuka.
seluas-luasnya.
sehinggalah paksi matahari terbit sonsang dari paksinya.
tatkala itu, tertutup sudah rahmat dan peluang untuk bertaubat.

insyaAllah.
aku akan cuba menulis.
yang lebih bermanfaat lagi.

Rasulullah muhammad bersabda :
“Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain” (Hadist riwayat Bukhari).

aku berharap selepas ini aku dapat memberi manfaat kepada orang lain.
sebagai salah satu bekal aku di sana.





Sunday, September 23, 2012

Project Serangan Subuh (Dawning Raid september1981)

Salam.Just entri kali ini menceritakan kembali satu peristiwa yang berjaya memalukan britain sebagai sebuah kuasa besar ketika itu , apabila pengambilalihan syarikat berlaku di bursa saham mereka , di tanah air melaka oleh sebuah negara berjiwa besar.

Sejarah

Pada 1910, ketika Tanah Melayu dijajah oleh British, ahli perniagaan British, William Middleton Sime dan Henry Darby menubuhkan Sime, Darby & Co dalam sektor perladangan getah. Syarikat ini berlaih kepada kelapa sawit ,koko dan pelbagai sektor lain.


William Middleton Sime ketika itu berusia 37 tahun merupakan pengembara dari Scotland dan terlibat dalam perniagaan import eksport serta ladangkopi. Henry Darby pula berusia 50-an merupakan ahli perbankan dan memiliki beberapa hartanah di utara Tanah Melayu.


Syarikat Guthrie diasaskan oleh Alexander Guthrie pada 1821 di Singapura. Syarikat ini adalah syarikat British yang pertama di Asia Tenggara. Guthrie memperkenalkan tanaman getah dan kelapa sawit di Malaysia pada 1896 dan 1924 di Kuala Selangor.


Pada 1905, syarikat Harrison and Crosfield membeli beberapa ladang di Sememanjung Malaysia dan mengusahakan tanaman teh dan kopi. Namanya ditukar kepada Golden Hope Rubber Estate. Pada 1982 Harrison and Crosfield menjual tiga ladang miliknya iaitu Golden Hope, Pataling, dan London Asiatic kepada pihak Malaysia pada harga £146 juta. Pada 1990, pemiliknya Permodalan Nasional Berhad menukar nama kepada Golden Hope Plantation Bhd (GHPB).


Syarikat British yang menguasai dan menentukan harga getah tidak digemari oleh pemimpin dan rakyat Malaysia. Selepas 1970, pelabur Malaysia melalui Tradewinds (Malaysia) Sendirian Berhad membeli dan mengusai saham Sime Darby. Pada 1979, entiti Sime Darby Berhad (SDB) dan Consolidated Plantations Berhad (CPB) digabungkan dan ibu pejabat dipindahkan ke Kuala Lumpur.


Pada 1981, Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir bin Mohamad merestui tindakan PNB untuk membeli / mengambilalih syarikat Guthrie dari Bursa Saham London dalam apa yang dipanggil sebagai 'serangan waktu subuh'.






Diterajui oleh mantan PM kita iaitu Dr Mahathir Mohamed,projek hebat yang berlaku pada sept 1981 di mana Malaysia mengejutkan Kerajaan British dengan pengambil alihan Guthrie, Sime Darby n Golden Hope (Ketiga-tiganya sykt British masa tu) melalui projek khas dikenali Projek Serbuan Subuh dengan membeli saham di London Stock Exchange pada waktu subuh tanpa disedari sesiapa. Apa yang menariknya projek yang diterajui oleh Tun M yang menghantar 4 orang (Ku Li, Ghafar Baba, ?3,?4) bukan saja berjaya membawa kembali beratus ribu ekar tanah milik Malaya, malah tanah-tanah lain kepunyaan ketiga-tiga syarikat perladangan tersebut di seluruh dunia dengan anggaran keseluruhan sebanyak RM36 Billion.


Ada satu versi lagi yang mengatakan pada April 1981, Tun M melancarkan ASN. Rupa2nya tujuan ASN tu bukan sahaja sebagai tabung pelaburan rakyat, tapi sebagai cara untuk mengumpul wang bagi tujuan dawn raid project. 5 bulan kemudian (Sept 1981) dengan duit ASN itulah yang digunakan untuk membeli semua saham2 Guthrie di LSE. Walaupun guna duit ASN, tapi projek tu amat berbaloi kerana jumlah aset Guthrie yang dimiliki adalah jauh lebih besar iaitu sebanyak 36 Bilion ditambah pula dengan tanah di dalam dan luar negara kepunyaan Guthrie. Seolah-olah Guthrie diperolehi secara percuma.

Margeret Thatcher


Margeret Thatcher amat bengang dengan kejatuhan syarikat British yang berusia lebih 200 tahun ke tangan Malaysia (ladang Guthrie pun dahulunya milik Malaya). Beliau hanya tahu seminggu selepas peristiwa tersebut. Ianya jadi pengajaran yang amat berguna kepada PM Britain tu kerana sebelum ni dia amat bongkak kerana enggan menjual tanah Guthrie yang ada di negara kita semasa Malaysia menawarkan untuk membeli tanah tersebut. Tapi akhirnya Tun M dengan beraninya melaksanakan Dawn Raid Project sehingga tiada satu ekar pun tanah Guthrie di seluruh dunia yang tidak jatuh ke tangan Malaysia dan pengambilalihan itu sah di sisi undang2 ekonomi antarabangsa walaupun kerajaan Britain membantah.

Akhbar-akhbar di seluruh dunia pada masa itu meletakkan pengambilalihan itu sebagai berita utama mereka dengan tajuk antaranya "Serbuan Menyingsing Subuh" dan "Serangan Malaysia ke atas Kota London" yang menceritakan tentang kejayaan Malaysia, sebuah negara kecil di Asia Tenggara yang berjaya menundukkan keegoan Britain dalam usaha mendapatkan semula beratus ribu ekar tanah yang dahulunya kepunyaan orang Melayu tetapi dimiliki British sejak zaman penjajahan.

Setelah dimalukan di atas kejatuhan Guthrie kepada Malaysia, Kerajaan Britain telah meminda undang2 di LSE dengan mensyaratkan setiap individu atau kumpulan yang ingin memiliki harta British perlu melalui Parlimen British terlebih dahulu. Kesan daripada peristiwa tersebut, hubungan Malaysia-Britain menjadi dingin dan kerajaan Britain menuduh Malaysia dengan pelbagai tuduhan negatif berkenaan pengambilalihan Guthrie. Sekali lagi Tun M dengan beraninya
mengadakan kempen Buy British Last dan memperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur yang seterusnya menutup terus mulut Britain pada masa itu.

Dari Utusan Online

KUALA LUMPUR 21 April...

Projek serbuanwaktu subuh yang merintis kejayaan Malaysia membawa balik syarikatperladangan negara KumpulanGuthrie Bhd. (Guthrie) dari London merupakan projek kerajaan yang dimulakan sejak pemerintahan TunAbdul Razak lagi.



KetuaEksekutif dan Pengurus Besar PermodalanNasional Berhad ( PNB )yang pertama, Tan SriMohd. Desa Pachi berkata,
usaha membawa balik Guthrie,
yang sebelum itu dikenali sebagai GuthrieCorporation PLC
diserahkan kepada PNB iaitu sebuah institusi pelaburan bumiputera yang baru ditubuhkan.

Menurutnya, ia merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan di bawah kepimpinan Allahyarham Tun Abdul Razak
untuk membawa kembali semua syarikat Malaysia yang disenaraikan di BursaSaham London termasukGuthrie.

Sambil mengimbas sejarah kejayaan negara membawa balik syarikat perladangan terkemuka di dunia itu,
beliauberkata, percubaan kali pertama membawa balik Guthrie
gagal kerana masalah teknikal dan harga saham Guthrie pada masa itu terlalu mahal.

Bagaimanapun,usaha kedua setahun selepas itu yang dirangka dengan lebih sistematik telah membuahkan hasil yang membanggakan apabila kerajaan berjaya membawa kembali Guthrie
di bawah kawalan rakyatMalaysia. Melalui usaha yang dirancang rapi selama setahun selepas percubaan pertama gagal, PNB berjaya menguasai Guthrie Coproration PLC pada 8September1981 menerusi projek yang kemudiannya dikenali sebagai "dawnraid atau serangan menjelang subuh", katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Mohd.Desa mengulas dakwaan bekas Ketua Eksekutif PNB
TanSri Khalid Ibrahim bahawa beliau adalah
orang yang bertanggungjawab mengusahakan
proses membawa kembali Guthrie.
Khalid yang menjadi calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pilihanraya kecil Dewan UndanganNegeri kawasan Ijok
pada 28 April ini merupakan Ketua Eksekutif PNB yang kedua.

Mohd. Desa berkata, PNB terlibat secara langsung merangka strategi untuk membawa balik Guthrie pada masa itu.
Menurut Mohd.Desa,selepas setahun beliau dilantik oleh kerajaan
sebagai KetuaEksekutif dan Pengurus Besar pertama PNB pada 1979,
beliau maklum mengenai ura-ura membawa balik Guthrie.

Mengulas lebih lanjut mengenai serbuan waktu subuh atau Dawn raid tu, beliau berkata,sebelum itu secara kebetulan kerajaan telah pun menguasai sebahagian Sime Darby.
Katanya,atas arahan kerajaan, Sime Darby kemudian melantik RotchildMerchantBank untuk menjadi penasihat kepada PNB dan Sime Darby dalam usaha mengambilalih Guthrie.

Malangnya, percubaan pertama itu gagal kerana harga saham Guthrie pada masa itu terlalu mahal, katanya.
Mohd.Desa berkata, usaha itu kemudian terhenti seketika kerana mengikut undang-undang pelaburan di Britain, usaha seumpama itu hanya boleh dimulakan semula setahun selepas itu.

Berikutan itu, Gabenor BankNegara Malaysia (BNM) kedua,
Tun Ismail Mohamed Ali dan Rotchild merangka strategi
dengan mengkaji undang-undang berkaitan pelaburan diBritain.
Katanya, setahun selepas itu, setelah merancang dengan teliti, negara akhirnya bersedia untuk meneruskan projek tersebut.

Saya masih ingat lagi apabila Tun Ismail memanggil saya dipejabatnya memaklumkan bahawa seorang pegawai Rotchild,
Jock Armitage akan datang ke Kuala Lumpur dari London
untuk menemui saya menerangkan tentang projek dawn raid.
Saya sempat bertanyakan kepada Tun Ismail apakah itu dawn raid?,
tetapi tidak dijawab oleh Tun Ismail selain menyatakan bahawa
Armitage akan menjelaskan kepada saya kelak dalam pertemuan itu nanti, katanya.

Mohd. Desa berkata, setelah mendapat maklumat lanjut mengenai projek dawn raid, dan menerima arahan Tun Ismail supaya PNB meneruskan usaha itu, beliau telah mengarahkan Khalid yang pada masa itu pengurus pelaburan PNB untuk memantau usaha membawa balik Guthrie dan bekerjasama dengan pemegang-pemegang saham
serta mengatasi masalah yang mungkin boleh menghalang usaha tersebut.

Hasil perancangan yang teliti dan strategi yang betul,
PNB akhirnya berjaya menguasai Guthrie Corporation PLC daripada
Bursa Saham London pada 8 September, 1981,

Katanya, kejayaan itu merupakan kenangan yang sangat manis bagi PNB dan rakyat Malaysia.